You are here

2020.2 - Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

OKV2020.2
2020 - 58ste jaargang

Gerelateerde Artikels

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Kris Martin

De afgelopen 20 jaar heeft Kris Martin (°1972) een stevige internationale carrière uitgebouwd. Voor het eerst krijgt hij in ons land een retrospectieve. De tentoonstelling in het S.M.A.K. is perfect getimed tijdens het Van Eyck-jaar: Martin ging doorheen zijn oeuvre al meerdere keren in dialoog met Van Eyck.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Rubens

Mensen die de Sint-Pauluskerk in Antwerpen nog moeten ontdekken, zijn te benijden. Ze hebben hem nog te goed, die overweldigende eerste indruk van de sobere, luchtige kerk in zwart en wit, bij nader inzien in alle hoeken en kanten gevuld met kunstschatten.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Jan Vaerten

Jan Vaerten is al ruim veertig jaar dood. In Beerse waar hij sinds 1942 woonachtig was, wordt de herinnering aan hem levend gehouden door een bescheiden, maar stijlvol museum.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen MIMA

We geven dieren of objecten graag menselijke eigenschappen. In de populaire cultuur zijn deze antropomorfe uitingen alomtegenwoordig. Wat vertellen die ons over de eenentwintigste-eeuwse mens? De tentoonstelling ZOO in MIMA brengt recent werk van kunstenaars uit diverse creatieve domeinen. 

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Victor Horta

In het Hortamuseum in Sint-Gillis (Brussel) beweegt er al enige tijd wat. Sinds het aantreden van Benjamin Zurstrassen als directeur in november 2018 lijkt het of het museum in een stroomversnelling zit. Na een periode van inventarisatie en studie is de tijd gekomen om het publiek te betoveren in de atelier-woning van architect Victor Horta (1861-1947). 

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Rodin Meunier Minne

Middeleeuwse kunst is een inspiratiebron geweest voor vele generaties kunstenaars. Tijdens de renaissance komt die interesse langs de zijlijn te staan ten voordele van de antieke meesters, maar vanaf de negentiende eeuw groeit de belangstelling voor de gotiek opnieuw in functie van het nationalisme. 

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Ros Beiaard Aymonszonen

Dendermonde en het Ros Beiaard. Hoe vaak worden ze niet in één adem genoemd. De sage van het mythische paard met de Vier Heemskinderen op zijn rug leeft nergens sterker dan in deze stad. Het verhaal van de vier zonen van Aymon van Dordone en het onoverwinnelijke paard Beiaard in de strijd tegen Karel de Grote. 

Nu COVID-19 het land lamlegt en iedereen thuis moet blijven, is het in de kunsthuizen even stil. Fysiek dan toch, want de meeste musea blijven niet bij de pakken zitten en zetten alles op alles om kunstliefhebbers schoonheid en genot te bezorgen zonder het huis uit te moeten.

Een goede titel is als een uithangbord: het houdt beloftes in en prikkelt de nieuwsgierigheid. De jonge kunsthistorica Marie Becuwe bewerkte haar masterscript tot een goed leesbaar boek. Ik hou van de titel: In de kunst gelogeerd. Er zit een twist in die je het beste en het ergste laat vermoeden.