De jongste monografie over Giuseppe Penone (°1947), de meest complete tot nog toe, is een expeditie naar het wezen van sculptuur. Al jaren onderzoekt de Italiaanse wereld is opgebouwd en legt hij verbanden met de menselijke anatomie.
Projectleider van het boek Laurent Busine, directeur van het Musée des Arts Contemporains (MAC’s) in Grand-Hornu, benadert het werk van Penone vanuit verschillende invalshoeken: de adem, de blik, de huid, het hart, het bloed, het geheugen en het woord. Door de natuur intens te observeren maakt Penone tastbaar wat volgens hem in het geheugen begraven ligt. Het bekendste voorbeeld is wellicht het werk Il suo essere nel ventiduesimo anno di età in un’ora fantastica (Being in its Twenty-Second Year of Life at a Fantastical Hour) (1969) waar Penone de jonge boom in een houten balk terug blootlegt, zoals een archeoloog, ring na ring. In een uitgebreid interview wil Benjamin Buchloh, professor moderne kunst aan Harvard University, Cambridge, Massachusetts, weten of hij met dit werk tot de waarheid, de essentie wil doordringen. Gewoon de boom in het hout herontdekken, is Penones ontnuchterende antwoord. Het werk Essere fiume (Een rivier zijn) (1981), waar Penone een steen dezelfde vorm geeft als een rivierkei, is ook een denkoefening over tijd: