Deze publicatie verschijnt naar aanleiding van de vernieuwing van de zalen gewijd aan de sculptuur en sierkunsten van Middeleeuwen tot barok. De collectie bevindt zich in de Albert-Elisabethgalerij, die in 1930 werd in gebruik genomen en een uitbreiding vormde van het oorspronkelijk museum in de richting van de Nerviërslaan. De gerenoveerde zalen liggen in een U-vorm rondom de sfeervolle kloostertuin, omgeven door een galerij die een kloostergang evoceert. Of het om een effectieve kopie van een gotisch origineel gaat, is niet duidelijk. Aan een van de korte zijden van de tuin bevindt zich een kapel gebouwd naar model van de laatgotische Sint-Joriskapel van rond 1500, die nu geïntegreerd is in de Koninklijke Bibliotheek. De kapel vormt het ideale kader voor de verzameling dinanderie (geelkoper), met overwegend middeleeuwse religieuze kunstwerken.
De vernieuwde zalen zijn onderverdeeld in vier grote gehelen die elk overeenkomen met een periode uit de kunstgeschiedenis en die herkenbaar zijn aan een specifieke kleur. Voor de zalen met de gotische sierkunsten werd een blauwe kleur gekozen, de overgang van laatgotiek naar Renaissance herkent men aan de groene kleur. De renaissancekunstwerken zijn tentoongesteld in donkerrode zalen en de kunstwerken uit de barok kregen een lichtgrijze achtergrond.