Dit is het derde deel in de reeks Erfgoedgidsen die Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen uitgeeft in samenwerking met de Provincie Antwerpen.
Kijkparadijzen voor het volk belicht een stukje verdwenen erfgoed: panoramagebouwen en diorama's. Het panorama ontstond op het einde van de achttiende eeuw en ontwikkelde zich in een minimum van tijd tot het eerste massamedium van het westen. Een panorama bestond uit een gesloten paviljoen met een enorm schilderij dat cirkelvormig was opgehangen. De bezoeker ging door een verduisterde gang naar een kijkplatform, waar hij zich in het midden van de uitgebeelde gebeurtenis waande. Een succesvolle variant van het panorama, het diorama, bracht nog meer wonderlijke effecten, zoals beweging, licht en donker. Hier keek het publiek door een verduisterde tunnel naar het oplichtende dioramaschilderij.
Dat ook Antwerpen een rol heeft gespeeld in deze geschiedenis van optische illusies, is zo goed als onbekend. Er bestaan weliswaar geen monumentale relicten van Antwerpse panorama's, maar geduldig speurwerk van de auteurs leverde stof op voor een boeiend verhaal.