U bent hier

Shortlist Belgian Art Prize bekend

 

Vorige week werden de genomineerden van de BelgianArtPrize bekendgemaakt. De prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt aan een getalenteerde Belgische kunstenaar en heeft als doel de internationale zichtbaarheid van de kunstenaar te verbeteren. 

 

De focus van de BelgianArtPrize is dit jaar sterk gewijzigd. De criteria zijn aangepast: voorheen heette de prijs Young Belgian Art Prize en mochten enkel deelnemers die jonger waren dan 35 zich inschrijven. Vanaf dit jaar wordt de selectie gemaakt door een comité van experten en maakt elke levende Belgische kunstenaar kans om verkozen te worden. De prijs heeft dus niet meer het specifieke doel om jonge kunstenaars een duwtje in de rug te geven. Nu het hele gebeuren in een nieuw jasje steekt, is de nieuwsgierigheid naar de geselecteerde kunstenaars natuurlijk nog groter. Tento.be zet de vier genomineerden op een rijtje. 

 

Edith Dekyndt​

 

Edith Dekyndt (°1960, Ieper) had eerder dit jaar een solotentoonstelling in het Brusselse centrum voor hedendaagse kunst WIELS. Haar werk wordt steeds gekenmerkt door een diepgaande affectie voor het materiaal. Ze behandelt universele thema’s in kunstwerken die verfijnd, abstract en subtiel ogen. 

 

Installatiezicht van Edith Dekyndts tentoonstelling Inheemse Schaduw in WIELS (2016). ©Sven Laurent

 

Simona Denicolai & Ivo Provoost

 

Simona Denicolai (°1972, Milaan) en Ivo Provoost (°1974, Diksmuide) maken sinds 1997 samen kunst. Hun praktijk is gericht op de bevraging van de positie als kunstenaar. Zo spelen ze  vaak met de juxtapositie van industriële en artistieke productie. Door werken in de openbare ruimte te maken, vooral in hun woonplaats Brussel, proberen ze kunst dichter bij de dagelijkse realiteit te brengen. 

 

Simona Denicolai & Ivo Provoost, abc, 2008 (video still). © Simona Denicolai & Ivo Provoost

 

Otobong Nkanga

 

De artistieke praktijk van Otobong Nkanga (°1974, Nigeria) is heel divers, maar behandelt doorgaans urgente maatschappelijke thema’s zoals identiteit, menselijke interactie en de omgang met natuurlijke grondstoffen. In haar tentoonstelling Kneuzingen en Glans eind 2015 in M HKA bevroeg ze vooral de exploitatie van ertsen, die ze in verband bracht met koloniale relaties. Met de tentoonstelling, waar installaties, tekeningen en video’s te zien waren, ging ook een performance gepaard.

 

Maarten Vanden Eynde

 

Maarten Vanden Eynde (°1977, Leuven) focust zich als kunstenaar op multimediaal onderzoek naar het antropoceen. Ook hij geeft zijn visie op de effecten en evolutie van de menselijke impact op de natuurlijke wereld. Dit doet hij enerzijds door zich toe te leggen op het reflecteren over huidige ontwikkelingen, en anderzijds door naar evoluties in het verleden te kijken. De presentatie van zijn artistieke resultaten is dikwijls context- en ruimtegebonden. 

 

Maarten Vanden Eynde, Plastic Reef, 2008-2012. © Maarten Vanden Eynde

 

Van 17 maart tot 28 mei 2017 loopt in Bozar een tentoonstelling met de vier finalisten. De Belgian Art Prize zelf wordt al uitgereikt op 19 maart 2017.

Meer informatie hier: youngbelgianartprize.com

 

Artikelfoto: Installatiebeeld van Otobong Nkanga's tentoonstelling Kneuzingen en Glans in M HKA (2015-2016). © Christine Clinckx

Tamara Beheydt

Tamara Beheydt (°1991, Antwerpen) studeerde in 2014 af als Master in de Kunstwetenschappen en in 2015 als Bachelor in de Wijsbegeerte. Tijdens haar studies specialiseerde ze zich in kunstkritiek en het beschouwen van hedendaagse kunst. Vanuit die passie publiceert Tamara frequente journalistieke bijdragen over kunst in De Tijd, HART, Kunstletters, Openbaar Kunstbezit Vlaanderen, e.a. Ze schrijft ook tentoonstellingsteksten en portfolioteksten voor kunstenaars. Vanuit haar professionele ervaring als galerieassistente, collectiebeheerder en als assistente van onafhankelijke curator Joanna De Vos heeft ze een diepgaande kennis van de Belgische en internationale hedendaagse kunstscène.

www.tamarabeheydt.com