U bent hier

2006.5 - Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

OKV2006.5
2006 - 44ste jaargang

Gerelateerde Artikels

Al sinds de prehistorie tooit de mens zich met versierselen om zich van anderen te onderscheiden, om zich te beschermen of om te imponeren. In de Westerse wereld, vanaf de twaalfde eeuw, spelden mensen uit alle lagen van de bevolking sieraden op. Ze variëren van massaproductie uit eenvoudige materialen tot unieke gouden exemplaren.

De voorbije vijf jaar is het werk van fotograaf Geert Goiris internationaal gewaardeerd en getoond in tal van musea, kunstencentra en galeries. Steeds weet hij de kijker te boeien door dat éne treffende beeld.

Je zou het bijna vergeten: het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK) in Gent bezit een heuse Francis Bacon. En niet van de minste. Figure Sitting, behoort beslist tot de topwerken van de in 1992 overleden excentrieke Ierse kunstenaar.

Afgietselatelier van het Jubelparkmuseum

Wie zijn interieur wil opluisteren met een gespierde Atlas of een buste van Voltaire, kan terecht in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis te Brussel. In de afgietselwerkplaats huist een collectie van 20.000 mallen, genomen van originele reliëfs, hoofden, torso's, bustes en standbeelden.

De bekende laat-antieke tombe van Koninksem (Tongeren), beschouwd als de vroegste getuigenis van het christendom in onze streken, keerde onlangs terug naar huis. Ze stond sinds haar ontdekking in 1880 opgesteld in de kathedraal van Luik. Conservator Guido Creemers vertelt het verhaal.

Waarom kijken de olifanten en de giraffen in de Antwerpse Zoo uit op hiërogliefen? Wat heeft Champollion met Napoleon te maken? En waarom had de Tekenacademie van Antwerpen in de negentiende eeuw belangstelling voor een Egyptische kast? De Stadsbibliotheek van Antwerpen zocht het voor u op.