Eind vorig jaar werd u door Timema­gazine verkozen tot persoon van het jaar. Ja u! Althans wanneer u al blog­gend en uploadend meewerkt aan de uitbouw van het wereldwijdeweb, versie twee. Web 2.0 verwijst naar de evolutie die het internet doormaakte sedert de internetbubbel in 2001 uit elkaar spat­te. Van een verzameling websites aangemaakt en aangeboden door professionals, is het web sedertdien geëvolueerd naar een interactief plat­form waar gebruikers zelf zorgen voor de inhoud (opinies, links, foto's, contacten ... ) en deze vrije­lijk met elkaar delen. Voortaan bepalen uw smaak en voorkeur hoe het net eruit ziet. 

Tweede Jeugd

Een typisch voorbeeld van de zogenaamde Web 2.0-trend is MySpace, momenteel een van de meest populaire en participatieve websites op het internet. Jongeren creëren er netwerken mee en muziekgroepjes gebruiken het om hun muziek - met wisselend succes - breder bekend te maken. Dat MySpace creativiteit stimuleert, is te merken aan de zeer persoonlijke profielpagina's die gebrui­kers van deze webstek aanmaken. Ze richten er met behulp van foto's, video's, citaten en wallpa­pers - digitaal behangpapier zeg maar - hun eigen (web)stekje in. Logisch dus dat ook beeldend kun­stenaars er een natuurlijke habitat gevonden heb­ben.

Wie een beetje zoekt vindt er heel wat artiesten die op het web hun tweede jeugd beleven. Zo­wat elke overleden kunstenaar van wie het oeuvre ooit vereeuwigd werd door de uitgeverij Taschen, kreeg ondertussen een eigen pagina toegemeten. Vaak zijn het fans die namens Egon Schiele, Frida Kahlo of Vincent Van Gogh de weblog of het mail­verkeer verzorgen. Sommigen pakken het serieus aan met biografieën en reproducties, maar even vaak is de pagina gevuld met amusante onzin. Het enige dat u moet doen voor een tripje doorheen deze eigenzinnige kunstgeschiedenis is een eigen profielpagina aanmaken. De kennismaking met de hedendaagse jongeren- en muziekcultuur krijgt u er gratis bovenop.

SAATCHI & SAATCHI

Prefereert u het werk van le­vende kunstenaars, dan is The Saatchi Galllery - nog zo'n Web 2.0-product - een absolute aan­rader. Charles Saatchi vergaarde als oprichter van het befaamde reclamebureau Saatchi & Saat­chi fortuinen, middelen die hij bij voorkeur spendeerde aan moderne kunst. Zo ontpopte hij zich de afgelopen twee decennia tot een van de meest invloedrijke en rijkste kunstverzamelaars ter wereld. Zijn eigen galerie voorzag hij ook van een webstek die, zoals het een reclamegoeroe betaamt trendsettend is op het vlak van gebruikersinteractiviteit. Vooreerst geeft hij in de rubriek Your Gallery ie­dereen de kans zijn werk te tonen. Men kan er on­der meer beelden opladen, een biografie posten en tentoonstellingen aankondigen. Zelfs video- en straatkunst hebben er een platform. Zoeken kan op naam, al kan u zich gezien de grote hoeveelheid onbekend talent, beter intuïtief een weg doorheen deze virtuele collectie klikken. Maar er is nog zo veel meer te ontdekken. Een deelsite voor kunst­studenten, een atelier waar kids met een digitale verfborstel aan de slag kunnen, een forum waar over allerlei kunstvormen kan gedebatteerd wor­den, een chatroom voor de lichtere kunstbabbel en zelfs een soort datingsite voor wie gelijkgestem­de zielen wenst te ontmoeten. 

Wie zich alsnog niet laat verleiden door de geneug­ten van Web 2.0, kan beslist de oude, vertrouwde portaalpagina's smaken over de talloze galerieën, musea en kunstopleidingen die onze offline wereld rijk is. Kortom: The Saatchi Galllery is een 'must see' én een 'must do' webstek! 

Hotspot op het web

Download hier de pdf

Web 2.0.pdf