Paul Delvaux. "Les squelettes" ( 1944). Gemengde techniek op paneel. 85 x 90cm. Privé collectie, "Le musée Spitzner" ( 1943). Olieverf op doek, 200 x 240cm. Communauté Française de Belgique, inv.A.P.C.49, in depot in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel. 

Links: Paul Delvaux. "Les squelettes" ( 1944). Gemengde techniek op paneel. 85 x 90cm. Privé collectie

Rechts: Paul Delvaux. "Le musée Spitzner" ( 1943). Olieverf op doek, 200 x 240cm. Communauté Française de Belgique, inv.A.P.C.49, in depot in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel. 

Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van Paul Delvaux (1897-1994) organiseren de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel een omvangrijke overzichtstentoonstelling. Met deze retrospectieve wil men een zo volledig mogelijk panorama geven van de artistieke produc­tie van Delvaux en hem als scheppend kunstenaar situeren in de internationale stromingen van zijn tijd. 

Pau! Delvaux wordt geboren in Antheit in de provincie Luik op 2 3 september 1897, als zoon van een briljant advocaat. De jonge Delvaux is van plan rechten te studeren, maar als tijdens de oorlog de universiteiten worden geslo­ten, aarzelt hij. De muziek trekt hem aan, hij is een uitstekend pianist. Maar toevallig ontmoet hij de schilder Franz Courtens die hem adviseert zich aan de schilderkunst te wijden. Hij gaat les volgen aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel. Een van zijn leraars is Constant Montald. Hij wekt zijn inte­resse voor antieke motieven, grote forma­ten en een matte schildertechniek. Vanaf 1925 begint Paul Delvaux regelma­tig te exposeren. Zijn werk is sterk beïn­vloed door de Vlaamse expressionisten. 

Als vurig bewonderaar van Constant Permeke en Gustave Van de Woestyne schildert hij composities waarin de the­ma's dood en liefde centraal staan. Maar de jonge schilder raakt in een impasse. Het keerpunt komt als hij kennis maakt met de surrealistische schilderijen van Rene Magritte en diep onder de indruk komt van de metafysische werken van Giorgio de Chiroco. Van Magritte leert hij zich los te maken van een natuurgetrouwe picturale weergave, van de Chiroco leert hij niet langer uit te drukken wat hij ziet, maar wat hij is. 

Dit artikel is beschikbaar voor abonnees

Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en je ontvangt daarvoor 6 publicaties.

Reeds abonnee? Dan kan je hier inloggen.

Abonnement

Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en u ontvangt daarvoor 6 publicaties.

Abonnement online

Lees alle artikels van OKV online en doorzoek de voorbije vijftig jaargangen voor slechts €27.

Abonnement + Museumpas

Wie een nieuwe Museumpas (€59) aanschaft samen met een OKV-abonnement (€55) betaalt slechts €110i.p.v. €114voor combi museumpas en abonnement.

Proefabonnement

Proef eens van OKV.
Voor €28 krijg je drie nummers toegestuurd.