U bent hier

Webstek Kunstzinnige Selfies

Kunstzinnige selfies

Digitale toepassingen van kunst zijn vaak gericht op het ontsluiten van kennis. Maar het mag al eens minder ernstig. Terloops een selfie nemen is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. In hun zoektocht naar manieren om kunst toegankelijk te maken voor een groot publiek, speelt Google op die ingeburgerde gewoonte in.

 

Moest je selfie een kunstwerk zijn, welk zou het dan zijn?


Dat is de vraag waarop je met Google Art Selfie een antwoord vindt. OKV vertelde al eerder over het Google Arts Project, waarin Google een belangrijk deel van de wereldwijde kunstgeschiedenis op hoge kwaliteit online beschikbaar maakt. Meer dan 650 partners uit de kunstwereld zijn intussen bij dit platform betrokken, van het Amerikaanse Smithsonian tot de Gemäldegalerie in Berlijn.

 

Google verrijkt dit grootste onlinemuseum ter wereld voortdurend met nieuwe toepassingen waarbij ze kunst in een digitale context plaatsen. Zo kan je er al virtuele museumtours volgen, of microscopisch dicht inzoomen op kunstwerken. Elk gedigitaliseerd werk is voorzien van historische en biografische informatie. Ook is het mogelijk om via het Google Art Project video te bekijken en audio te beluisteren over kunstwerken of belangrijke musea en culturele instellingen. Leerkrachten kunnen er terecht voor educatieve pakketten. Achter veel van die soms eenvoudig lijkende toepassingen zit een behoorlijk complexe techniek: machinaal leren. Dit is een verzamelnaam voor technieken die ervoor zorgen dat computers leren en zo snel grote hoeveelheden informatie analyseren. Ook beelden.

 

Google maakt daar volop gebruik van om kunst en cultuur te ontsluiten. Zo slaagden ze er in om meer dan 1.800 meter fotoarchief van het iconische LIFE Magazine digitaal doorzoekbaar te maken door middel van automatische fotoherkenning. Dat is veel efficiënter dan manueel elke foto inventariseren en beschrijven. Ook lieten ze kunstwerken automatisch herkennen en benoemen op meer dan 30.000 foto’s van tentoonstellingen sinds de opening in 1929 in het MoMa in New York.

 

Die leerrijke toepassingen breidt Google geregeld uit met meer speelse initiatieven. Zo kan je je eigen kunstcollectie aanleggen en delen via sociale media. Art Palette laat je toe om op basis van je favoriete kleuren een verzameling kunstwerken automatisch te laten samenstellen die je moeten inspireren bij de decoratie van je huis of de samenstelling van je garderobe.

 

En nu dus ook de Art Selfie. De app werkt eenvoudig: neem een selfie, en meteen wordt die gekoppeld aan de kunstwerken die het meest op je foto lijken uit de tienduizenden gedigitaliseerde exemplaren. In geen tijd weet je of je het meest op de Mona Lisa lijkt, op het Meisje met de parel van Vermeer, of op een obscure figurant op een overweldigende Rubens. Of eventueel op De schreeuw van Munch, als je in een slechte bui bent. De app toont verschillende resultaten, met daarbij het percentage waarop je selfie met het personage op het kunstwerk overeenkomt.

 

Doordat de app verschillende opties toont, ontdek je op een ludieke manier snel nieuwe kunst. Want naast het speelse aspect, heeft de app vooral de bedoeling om de gebruiker in contact te brengen met onbekende kunstwerken, het verhaal achter een werk en de kunstenaar. Met een klik ontdek je op een heldere manier informatie over het kunstwerk, en zo ben je vertrokken. Want door het haast onuitputtelijke aanbod in dit digitale museum, kan je moeilijk anders dan doorklikken. Van kunstwerk naar kunstwerk. Van kunstenaar naar kunstenaar. Via Art Selfie begin je met een portret dat enigszins op het jouwe lijkt, en eindig je bij een abstract schilderij waar je met de beste wil ter wereld jezelf niet in herkent.